KRAKÓW | WARSZAWA 9 WRZEŚNIA 2022 R.

Piąta edycja Risk and Supervision Meeting, konferencji organizowanej przez CRIF dla branży faktoringowej i leasingowej, już za nami! Jak co roku podczas konferencji podzieliliśmy się z uczestnikami wynikami badania przeprowadzonego przez nas dotyczącego nadużyć w obu sektorach. W dwóch panelach dyskusyjnych podjęliśmy tematy związane z finansowaniem transportu, a konkretniej mówiąc wpływem czynników losowych na łańcuch dostaw oraz tym jak zarabiać na e-commerce -  wyzwaniami technologicznymi i korzyściami z tym związanymi. Konferencje uzupełniły prezentacje ekspertów – na temat zrównoważonego rozwoju i remote sellingu.

Konferencja została otwarta przez Piotra Badurę, Wiceprezesa Zarządu CRIF i KBIG, który podsumował poprzednie edycje i zaprezentował wyniki tegorocznych badań. Raport z badań ukazał się we współpracy ze Związkiem Polskiego Leasingu i Polskim Związkiem Faktorów, którego przedstawiciele Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu i Dariusz Steć, Dyrektor Wykonawczy Polskiego Związku Faktorów, podzielili się z nami trafnymi uwagami. Do jakich wniosków doszliśmy? Firmy leasingowe i faktoringowe jednogłośnie uznały, że jednym z najlepszych narzędzi do walki z nadużyciami na przełomie ostatnich lat są zewnętrzne rejestry informacji gospodarczej oraz dedykowane rozwiązania IT. To między innymi dzięki nim rocznie udaje się blokować od 1 do 100 prób oszustw, które w większości przypadków opiewały na 1.1-10 mln zł.

Po podsumowaniach, Anna Kowalik - Analityk Biznesowy CRIF, odpowiedzialna m.in. za najnowszy produkt CRIF, platformę do oceny poziomu zrównoważonego rozwoju firm - Synesgy, przedstawiła uczestnikom konferencji istotę ESG. Rozkładając na czynniki pierwsze zrównoważony rozwój, wskazując iż jedynie kwestią czasu jest rozszerzenie wymagań z nim związanych na kolejne branże. Wskazała ona jak bardzo wzrasta znaczenie ESG np. w kwestii kredytowania poprzez tzw. zielone pożyczki. Instytucje finansowe już dziś zmuszone są postępować zgodnie z zasadami ESG określonymi m.in. przez ONZ czy Porozumienie Paryskie. Natomiast nie tylko prawo nakłada na nie ten obowiązek – to także inwestorzy i klienci. Kto w swojej strategii nie weźmie pod uwagę celów ESG, będzie borykał się z wieloma trudnościami w przyszłości.

Rozmawiając o łańcuchu wartości i integracji w niego celów ESG, płynnie przeszliśmy do łańcucha dostaw – a konkretniej mówiąc, wpływu losowych czynników na finansowanie transportu. Dyskusja moderowana była przez Katarzynę Baumgart, Wicedyrektorkę Departamentu Zarządzania Ryzykiem w mLeasing Sp. z o.o., a udział wzięli w niej: Joanna Rembelska - Pełnomocnik Zarządu Finea SA, Tomasz Gąsiorowski - Commercial Director Monevia Sp. z o.o., Joanna Krasnodębska - Anti-Money Laundering Officer ING Lease (Polska) Sp. z o.o., Krzysztof Dzięcioł - Dyrektor ds. Restrukturyzacji Przedsiębiorstw i Wyceny Zabezpieczeń PKO Leasing SA oraz Łukasz Piekutowski - Dyrektor Departamentu Ryzyka Eurofactor Polska SA. Rozmówcy dyskutowali na temat obecnej sytuacji w obu branżach – wzrastającej aktywnej wartości portfela branży leasingowej, mimo niekorzystnych, losowych wydarzeń, a także żniwach w branży faktoringowej. A także o konsekwencjach przerwania łańcucha dostaw – w tym o problemie braku kierowców i stojących bezczynnie flotach, remarketingu i czynnikach regulacyjnych, które zmieniając się ciągle wpływają na branże. Podniesiona została także kwestia gromadzenia informacji o klientach, tak aby podejmowane przez firmy decyzje obarczone były jak najmniejszym ryzykiem.

Po przerwie na lunch odbyła się otwarta i spontaniczna dyskusja uczestników konferencji na temat fraudów w sektorze leasingowym i faktoringowym. Podczas rozmów padło wiele przykładów nowych fraudów – w tym schemat tzw. francuskiej wypożyczalni.

Po burzliwej dyskusji przyszedł czas na prelekcję gościa specjalnego - Leonardo Piva, Business Development Director z CRIF Digital – o tytule „The next experience of digital sales. Remote selling”, która odbyła się w języku angielskim. Ekspert przybliżył uczestnikom konferencji korzyści wynikające z procesu sprzedaży produktów i usług online. Biorąc pod uwagę obecne trendy, gdzie 1 na 3 spotkania biznesowe odbywa się online – nie możemy podchodzić do robienia biznesu tak jak podchodziliśmy do tego w czasach pre-pandemicznych. Aby nie wypaść z rynku firmy muszą dostosować się do zmieniającego się otoczenia i wymagań klienta. Te, świadome korzyści jakie przynosi sprzedaż na odległość, już korzystają z różnorodnych rozwiązań na całej ścieżce relacji z klientem - od jego identyfikacji i nawiązania relacji, po konsultacje i wsparcie, kończące się na podpisaniu umowy. Przykładem narzędzia, który ułatwia te procesy jest CRIF Digital Remote Selling, wspierający zarówno konsumenta jak i agenta, umożliwiający przeniesienie biznesu do świata online.

Na zakończenie przysłuchaliśmy się dyskusji dotyczącej tego jak zarabiać na e-commerce?. Branża faktoringowa już od lat walczy o popularyzację rozwiązania faktoringowego i wbudowanie go w ekosystem firmy. E-commerce to natomiast kolejna propozycja dla rynku B2B, która jest obecnie w naszym kraju nadal na wczesnym etapie rozwoju. W tego typu usługach mamy kilku adresatów: platforma, firmy pośrednicy płatności i klikacz Jurek, który ostatecznie podejmuje decyzje kilkać, nieklikać i odroczyć płatność. Prezes Jurek, który zamawia hurtowo przybory biurowo, a potem przez tę samą platformę kupuję karmę dla psa. Jak więc, i czy w ogóle powinniśmy, rozgraniczyć doświadczenia klientów B2B i B2C? Jak określić właściwą tożsamość usług dla firm? Rozwiązania UX - szybkie, intuicyjne, nieangażujace w B2C są atrakcyjne do wykorzystania w procesach dla B2B, jednak prezentowanie produktu i usług B2B wymagają przemyślenia i zastanowienia się nad tym, którą drogą platformy powinny zmierzać. Nad tymi problemami dyskutowali zaproszeni przez nas eksperci. Moderatorem dyskusji był Jerzy Dąbrowski - Wiceprezes Zarządu Faktoria Sp. z o.o, z którym dyskutowali: Danuta Czapeczko - Chief Growth Officer Pragma Go SA, Ewa Kraińska - B2B Financial Services Senior Manager Allegro.pl, Szymon Piłat - ING Lease Now Product Owner & Service Designer at Innovation LAB, ING Bank Śląski S.A., Michal Pawlik - Współzałożyciel i Prezes Zarządu SMEO S.A. oraz Robert Szpunar - Product Owner i Kierownik Zespołu Rozwoju Kanałów Cyfrowych, PKO Leasing SA.

Na zakończenie zaprosilismy naszych Partnerów na bankiet w Sky Bar w samym centrum Warszawy, zlokalizowany na 40 piętrze Hotelu Marriot, z którego nasi goście mogli podziwiać piękną panoramę stolicy kontynuując rozwowy i networking rozpoczety podczas konferencji.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z konferencji