W ciągu ostatnich dziesięciu lat sektor finansowy w Europie przeszedł głęboką transformację technologiczną i społeczną, w której coraz większą rolę odgrywają wartości związane z etyką i zrównoważonym rozwojem. Praktyki, choć niegdyś uznawane były za dodatkowe, dziś są fundamentem działania wielu instytucji finansowych i dużych przedsiębiorstw.

W badaniu CRIF Banking on Banks 2025 widać, że zdecydowana większość specjalistów potwierdza, że ich organizacje podejmują działania ESG, m.in. ograniczając papierową korespondencję, czy promując różnorodność i równość. Równocześnie rośnie jednak presja finansowa, która powoduje, że ponad połowa przedstawicieli branży obawia się spadku zaangażowania w ESG. Legislacja powiedziała swoje „stop the clock” komunikując propozycję uproszczeń dla firm w zakresie raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju zwaną pakietem Omnibus.

Wśród ułatwień pojawiły się także punkty dotyczące wymogów raportowania w łańcuchach wartości dla firm zatrudniających poniżej 1000 pracowników. Zaproponowano tu tzw. value chain cap (limit łańcucha wartości). Komisja przyjmie w drodze aktu delegowanego dobrowolny standard sprawozdawczości, oparty na standardzie dla MŚP (VSME) opracowanym przez EFRAG. Standard ten będzie ograniczał zakres informacji, których spółki lub banki objęte zakresem CSRD mogą żądać od firm z takim zatrudnieniem w swoim łańcuchu wartości. Jest to bardzo istotne dla MŚP i dużych firm nie objętych bezpośrednio obowiązkiem raportowania, ale znajdujących się w łańcuchach firm zobligowanych

Zwolnienie przeważającej części firm z obowiązku raportowego nie oznacza, że mogą one porzucić temat ESG w swojej organizacji. Nie chodzi tu tylko o stworzenie raportu, ale wykorzystanie wyników pod kątem analizy potencjalnych ryzyk, szans, a ostatecznie budowania przewag konkurencyjnych, czyli silnej i odpornej, adaptującej się organizacji.


 
Wnioski i rekomendacje dla biznesu są następujące:


- proces zbierania wymaganych danych i oceny ESG będzie dotyczył każdej firmy znajdującej się w łańcuchach wartości firm zobligowanych,
- nie warto odwlekać tego działania tylko już teraz rozpocząć proces weryfikacji, w jakim miejscu mapy ESG znajduje się firma,
- firmy nie objęte bezpośrednio obowiązkiem sprawozdawczości mogą korzystać z gotowych narzędzi jakie oferuje rynek, pozwalających im w szybki, prosty i przyjazny sposób przygotować zestaw danych zgodnie ze standardem VSME, uzyskać ocenę punktową, zaplanować działania pozwalające na poprawę uzyskanego scoru ESG, a także podzielić się ze wszystkimi interesariuszami informacją o posiadanym certyfikacie ESG.

Europejscy konsumenci, szczególnie młodzi, także coraz wyraźniej oczekują od banków i ubezpieczycieli działań zgodnych z zasadami etyki, odpowiedzialności i równości. Jednocześnie narasta niepokój związany z wycofywaniem się firm z wcześniej podjętych zobowiązań.

Postęp w zakresie ESG w Europie był znaczący, ale utrzymanie tego kierunku wymaga równowagi między innowacją a etyką. Rosnąca cyfryzacja przynosi korzyści, ale nie może odbywać się kosztem dostępności usług, czy kontaktu z klientem. Kluczowe będzie utrzymanie zaufania klientów poprzez transparentność, personalizację i autentyczne zaangażowanie w kwestie społeczne.

Sektor finansowy stoi dziś na rozdrożu – musi łączyć postęp technologiczny z odpowiedzialnością społeczną. Zaniedbanie któregokolwiek z tych aspektów może skutkować utratą konkurencyjności i reputacji. Długofalowy sukces wymaga więc inwestowania nie tylko w innowacje, ale także w wartości, które dla coraz większej liczby klientów stają się decydujące.


A jak powyższe trendy wyglądają w danych statystycznych zebranych podczas tegorocznego badania Banking on Banks 2025?

-> Sprawdź pełne wydanie raportu Banking on Banks 2025 cz.1, który dostępny jest już do pobrania.

Możesz więcej!

Raport Banking on Banks 2025 prezentuje jak ciągu ostatniej dekady europejski sektor usług finansowych przeszedł dynamiczną transformację głównie za sprawą cyfryzacji, rozwoju sztucznej inteligencji (SI) i rosnących oczekiwań konsumentów. Dla specjalistów z branży te zmiany to ogromny krok naprzód. Ale czy konsumenci, w tym Polacy, widzą to tak samo?

-> Weź udział w webinarze na ten temat - 11.09. 2025 r. godzina 11:00 - zapisz się!

 

Metodologia badań 

Opinium Research, w imieniu CRIF, przeprowadziło badanie wśród 6 000 konsumentów w Europie (Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce i Wielkiej Brytanii) w okresie od 20 do 27 marca 2025 r. 

Opinium przeprowadziło badanie również wśród 200 pracowników z branży usług finansowych, menedżerów średniego i wyższego szczebla pracujących w Wielkiej Brytanii (w tym obsługujących rynki europejskie).