Ostatnie dziesięć lat to jeden z najbardziej dynamicznych okresów transformacji w historii europejskiego sektora usług finansowych. Rozwój bankowości cyfrowej, gwałtowny postęp technologiczny oraz zmiana zachowań konsumentów, całkowicie przeobraziły sposób działania instytucji finansowych i sposób, w jaki ludzie zarządzają swoim budżetem.

Na tę transformację miały wpływ także czynniki zewnętrzne. Konsekwencje kryzysów finansowych oraz długofalowe skutki globalnej pandemii wywołały poczucie niepewności finansowej wśród wielu Europejczyków, wpływając na ich podejście do oszczędzania, kredytów i ogólnego zarządzania pieniędzmi.

Jednocześnie szybki rozwój technologii – zwłaszcza sztucznej inteligencji, automatyzacji i usług dostępnych 24/7 – otworzył nowe możliwości angażowania konsumentów w zarządzanie własnymi finansami. Postawił także przed branżą istotne pytania dotyczące jakości, dostępności i wartości oferowanych usług.

CRIF prezentuje  pierwszą część raportu Banking on Banks 2025, obejmującą także rynek polski, w której analizujemy najważniejsze zmiany ostatniej dekady z dwóch perspektyw:

- konsumentów z pięciu głównych rynków europejskich: polski, niemiecki, francuski, włoski i brytyjski

oraz

- kadry menedżerskiej średniego i wyższego szczebla, pracującej w sektorze finansowym w Wielkiej Brytanii, obsługującej rynki europejskie. Połączenie tych dwóch punktów widzenia pozwala lepiej zrozumieć skalę i charakter zachodzących zmian.

-> Chcesz pobrać raport Banking on Banks 2025 - wejdź na landing.

Z wyników badania wyłania się obraz rynku, na którym konsumenci zyskali większą kontrolę i szerszy wybór dostępnych usług finansowych, ale ich sytuacja stała się mniej stabilna.

„W roku 2025 aż 73% Europejczyków stwierdza, że obawia się o swoją sytuację finansową w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Chociaż wartość ta wskazuje na pewien spadek w stosunku do 85% w roku 2022 oraz 79% w roku 2023, stanowi ona jednak niewielki wzrost w porównaniu do roku 2024, gdy 71% badanych wyraziło obawy dotyczące nadchodzącego roku. Wyraźnie widoczny jest brak pewności finansowej wśród konsumentów w Europie.”

 

Procent Europejczyków wyrażających obawy dotyczące ich finansów (2022-2025)

 

Z kolei eksperci branżowi dostrzegają w tej transformacji szansę rozwoju, choć jednocześnie są pod presją ciągłego dostosowywania się do nowych warunków.

Tematy takie jak zrównoważony rozwój i etyka, które niegdyś postrzegano jako nowe trendy, dziś są fundamentem budowania zaufania klientów. Jednak wielu przedstawicieli branży obawia się, że postęp w tych obszarach może zostać zahamowany. W obliczu rosnących oczekiwań konsumentów instytucje finansowe muszą traktować te kwestie nie tylko jako wymogi regulacyjne czy wizerunkowe, ale jako strategiczne wyzwanie.

 

W kontekście nasilającej się konkurencji ze strony nowych, globalnych centrów finansowych, dla europejskich rynków przyszedł czas refleksji nad zmianami minionej dekady. Dalsza ewolucja sektora wymaga nie tylko wdrażania innowacji, ale przede wszystkim konsekwentnego przestrzegania wartości, które konsumenci coraz bardziej cenią.

-> Zamów raport - zapraszamy na landing.