KRAKÓW | 31 MAJ 2021 R.

Jak donosi Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej w 2020 roku liczba firm zagrożonych niewypłacalnością (będących w upadłości lub restrukturyzacji) wzrosła o 32% w stosunku do roku 2019.

Dane nieco brutalne lecz prawdziwe. Jak zapobiec upadłości swojej firmy?

Każdy przedsiębiorca prowadzący własną firmę powinien zadbać nie tylko o jakość produktu czy usługi, jaką oferuje, lecz przede wszystkim o prawidłowe zarządzanie organizacją, czy jej zasobami. Także zatroszczyć się o gotowość przedsiębiorstwa do zmian, czy właściwe reagowanie na trudne sytuacje rynkowe. Jest to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w dobie pandemii, podczas której firmy zmagają się z wieloma ograniczeniami, przez które nie są w stanie w należyty sposób funkcjonować. Przedsiębiorstwa, którym udało się przetrwać korona-kryzys powinny pochylić się nad swoją sytuacją finansową i dołożyć wszelkich starań, aby zadbać o swoją kondycję m.in. poprzez niedopuszczenie do opóźnionych płatności, te bowiem prowadzą do zatorów płatniczych.

Od czego zacząć i jak uchronić firmę przed bankructwem? Poniżej kilka wskazówek…

  1. Zarządzaj odpowiedzialnie swoimi zasobami.

Każde przedsiębiorstwo dysponuje zasobami chociażby ludzkimi czy finansowymi, którymi winien jest w prawidłowy sposób zarządzać. Oba rodzaje zasobów są równie ważne i brak panowania nad nimi może doprowadzić do sukcesu bądź upadku przedsiębiorstwa. Firmę tworzą ludzie, ludzie posiadają kompetencje. Niewłaściwe zarządzanie kompetencjami pracowników to jedna z kwestii, która może sprowadzić firmę na zły tor. Zarządzanie zarówno zasobami ludzkimi jak i kapitałem pieniężnym jest bardzo istotne. Lecz przede wszystkim to właściwe dobieranie kontrahentów i dostawców odgrywa ogromną rolę i pomaga uchronić firmę przed popadnięciem w kłopoty finansowe, ale o tym więcej w pkt. III.

  1. Monitoruj sytuację finansową w firmie -> Zadbaj o zachowanie płynności finansowej i ustrzeż firmę przed zatorami płatniczymi

Od przeszło roku cały świat, w tym Polska, zmaga się z pandemią. Skutki, jakie niesie za sobą koronawirus oraz idące za nim rządowe obostrzenia można odczuć w sferze gospodarczej. Większość branż, w szczególności w sektorze B2B, zmaga się z kryzysem. Wiele firm traci przez to płynność finansową i popada w długi.

Zatory płatnicze to jedna z największych bolączek polskiej gospodarki i sprawca problemów z utrzymaniem płynności finansowej. Jak one powstają?

Ta nieprzyjemna historia zaczyna się od przedsiębiorcy, który nie otrzymuje od swojego kontrahenta pieniędzy za towar bądź wykonaną usługę, w ustalonym obustronnie terminie. W konsekwencji przedsiębiorca nie ma środków na spłatę własnych zobowiązań wobec innych kontrahentów i automatycznie jego problemy przechodzą na kolejne podmioty. I w ten sposób tworzy się efekt domina, który przez zaburzenie bądź utratę płynności finansowej jednego z podmiotów może nawet doprowadzić do upadłości innych.

Jak wynika z Europejskiego Raportu Płatności opublikowanego przez firmę Intrum (European Payment Report 2020  ) 7 na 10 przedsiębiorców w Polsce zmaga się z opóźnieniami w spłacie faktur przez swoich klientów i kontrahentów, a czas oczekiwania na zapłatę w sektorze B2B wydłużył się o 36 dni, a w sektorze publicznym aż o 54 dni (w porównaniu do 2019 roku)! Niestety kryzys związany z pandemią spowodowaną koronawirusem pogorszył sytuację z terminowymi płatnościami, a co za tym idzie kondycję finansową przedsiębiorstw.

  • Unikaj nierzetelnych kontrahentów i dostawców, dzięki narzędziom do weryfikacji podmiotów gospodarczych.

Jak zatem walczyć z zatorami płatniczymi? Lepiej zapobiegać niż leczyć - ta żelazna zasada i w tym wypadku znajduje swoje zastosowanie. Zadbaj o zachowanie płynności finansowej. Unikaj nierzetelnych kontrahentów oraz dostawców m. in. dzięki weryfikacji podmiotów gospodarczych bądź osób fizycznych, a także monitoringu informacji o charakterze gospodarczym dotyczących tych podmiotów, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii i aktualnych baz danych. Zaufaj rozwiązaniom, pozwalającym wspierać procesy decyzyjne i efektywnie zarządzać ryzykiem finansowym dzięki szeregom raportów (łatwy i szybki dostęp do najwyższej jakości informacji gospodarczej) dotyczących kontrahentów w kraju. Takim rozwiązaniem jest Credit Check Business, które dzięki automatycznemu procesowi pozwala na sprawdzenie wiarygodności kredytowej potencjalnego partnera w kraju.

A gdyby tak móc weryfikować podmioty gospodarcze i osoby fizyczne, rozproszone na całym świecie i to z poziomu jednego narzędzia? Można i to dzięki platformie SkyMinder, zapewniającej dostęp do informacji gospodarczej, kredytowej i finansowej o ponad 200 mln firm działających w 230 krajach! Rozwiązanie pozwala wspierać procesy decyzyjne i efektywnie zarządzać ryzykiem finansowym dzięki szeregom raportów. Za pomocą usługi SkyMinder, możliwy jest łatwy i szybki dostęp do najwyższej jakości informacji gospodarczej. Platforma pozwala na szybką identyfikację kontrahentów, w ramach której użytkownik otrzymuje czytelne i kompletne raporty z pełną analizą ryzyka i limitem kredytowym.

  1. Branża zarządzania wierzytelnościami potrzebna jak nigdy wcześniej

Kiedy nie zweryfikowaliśmy dostawcy bądź potencjalnego kontrahenta i doszło do sytuacji, w której nasza firma musi zmierzyć się z przeterminowanymi należnościami – nie wszystko stracone! Warto sięgnąć po pomoc firm specjalizujących się w odzyskiwaniu wierzytelności. Firmy te w zależności od etapu, na którym z problemami finansowymi zmaga się przedsiębiorstwo, zastosuje odpowiednie rozwiązanie w postaci: prewindykacji, monitoringu płatności, windykacji polubownej bądź skieruje sprawę na drogę sądową, a z tym ostatnim jak wiadomo wiążą się dodatkowe koszty.

Jak widać, nie ma sytuacji bez wyjścia, problemy finansowe nie muszą doprowadzić do upadłości przedsiębiorstwa. Jednak warto stosunkowo wcześnie podjąć odpowiednie środki, aby temu zapobiec. Trud zadany sobie na etapie weryfikacji kontrahenta bądź dostawcy ZANIM podejmie się decyzję o nawiązaniu z nim współpracy i podpisaniu kontraktu ostatecznie opłaca się, bo w ten sposób możemy ustrzec się przed zawarciem niepewnych relacji biznesowych i tym samym uchronić firmę przed problemami finansowymi.


Wystarczy jedno spotkanie by poznać rozwiązania do monitoringu i weryfikacji podmiotów gospodarczych. W zależności czy działasz na rynku krajowym czy międzynarodowym zainteresuje Cię następujące rozwiązanie:

Świat – SkyMinderumów DEMO                                         Kraj – Credit Check Businessumów DEMO


  1. Dziel się wiedzą, zdobywaj doświadczenie, zmieniaj swoją organizację

Temat zatorów płatniczych jest zdecydowanie postrzegany przez firmy z sektora MŚP oraz przez ich Partnerów. W biznesie widzimy akcje promujące dobry przykład płacenia faktur w terminie, pokazujące, że w gospodarce wszyscy jesteśmy za siebie odpowiedzialni, a szczególnie teraz, w czasie pandemicznego kryzysu. Przykładem takiego projektu jest akcja  Bibby Fair Pay Run - zapoBIEGAJ zatorom płatniczym. To bieg w formule wirtualnej. Każdy uczestnik może pokonać dystans w wybranym przez siebie miejscu i czasie – warunkiem jest rejestracja wyników przy pomocy urządzeń mierzących aktywność (typu: Garmin, Strava, Polar, Suunto, itp.), a następnie wgranie ich na stronie biegu. Wyzwanie powinno zostać zrealizowane między 1 maja a 30 czerwca 2021 r, w ciągu maksymalnie 30 dni od zarejestrowania pierwszej aktywności. Dystans do pokonania to 150 km. Mniej wytrenowani biegacze mogą zmierzyć się z 50 km; podobnie osoby, które zdecydują się na rejestrowanie swoich spacerów czy aktywności nordic walking. Startować można indywidualnie lub drużynowo. Organizatorzy szczególnie gorąco zapraszają do uczestnictwa w wyzwaniu firmy, które w ten sposób mogą promować swoje pozytywne postawy płatnicze.

Inicjatywa dba nie tylko o kondycję fizyczną uczestników, ale także o kondycję polskiej gospodarki! Inicjatywie towarzyszą również artykuły na temat zapobiegania zatorom płatniczym oraz cykl webinarów.

Właśnie dlatego CRIF został  partnerem tego wydarzenia.