KRAKÓW |19 GRUDNIA 2022 R.

Coraz mocniej zauważalny jest podział na firmy, które zdają sobie sprawę z tego czym ESG i co dzięki osiągnięciu statusu tzw. „zrównoważonej” mogą osiągnąć, oraz te, które o ESG nigdy nie słyszały lub nie chcą się tym problemem obecnie zajmować. Do tego, dochodzi rosnące zainteresowanie inwestorów związane z raportowaniem pozafinansowym, co może nam pozyskiwanie finansowania ułatwić lub utrudnić. Czy warto raportować kwestie pozafinansowe, jeśli jeszcze nie musimy tego robić?

Firmy raportujące ESG

Firmy, które dokonały już pierwszego kroku w tym kierunku, dokonują od razu kolejnych – mierzą swój ślad węglowy, opracowują strategię ESG, którą wpisując w działalność firmy, dostosowują swoje procesy, dzięki czemu mogą liczyć np. na lepsze warunki finansowania chociażby w postaci zielonych kredytów, i lepszy odbiór firmy przez społeczeństwo, dla którego zrównoważony rozwój jest coraz ważniejszy. Nie tylko dzięki temu obniżają one swoje koszty w dłuższej perspektywie czasowej, ale również zwiększają lojalność konsumentów, którym zależy na losie planety. Zmniejszają one także w ten sposób ryzyko – finansowe (mając dostęp do wielu źródeł finansowania), reputacyjne (zdobywając rozgłos jako zielona firma) oraz operacyjne (nie wchodząc w ryzykowne partnerstwa z firmami, które nie szanują praw człowieka czy też szkodzą środowisku).

Co dzieje się z firmami, które nie raportują ESG?

Co natomiast dzieje się z drugą częścią firm? Na początku, nic dla nich się nie zmienia. Natomiast jeśli nie podejmą one odpowiednich działań, ich konkurenci – którzy mocno działają w temacie ESG – mogą zdobyć w ten sposób przewagę konkurencyjną, którą z biegiem czasu coraz trudniej będzie nadrobić. Prędzej czy później, regulacje dosięgną też mniejszych firm, które nagle będą musiały wygospodarować zasoby na dostosowanie się do wymogów ESG. Pozornie, skoro prawo tego nie wymaga, a dla konsumentów kwestie zrównoważonego rozwoju nie są jeszcze aż tak ważne, ESG można zepchnąć na boczny tor i odłożyć na kolejna kilka lat. Natomiast trzeba będzie później liczyć się z tym, że nagle wszyscy nasi konkurenci, którzy tak jak my te kwestie z szuflady wyciągniemy i będziemy się starać robić to samo, będziemy walczyć o tych samych klientów, oferując coś co jest już standardem.

Wpływ poziomu ESG firmy na decyzje inwestorów

Karolina Studniarek, Senior ESG Manager z Giełdy Papierów Wartościowych, podczas konferencji ESG in FinTech, podzieliła się z nami najnowszymi badaniami dotyczącymi wpływu czynników ESG na podejmowanie decyzji podmiotów giełdowych. Według archiwalnych wyników badania z 2011 roku 60% ankietowanych uważało, że w jakiś sposób wdrożenie strategii ESG w spółce, wtedy nazywanej strategią zrównoważonego rozwoju, wpływa pozytywnie na jej wyniki, natomiast tylko 40% inwestorów uważało że wdrożenie takiej strategii wpływa na zmniejszenie ryzyka inwestycji. Obecnie, po ponad 10 latach, aż 80% inwestorów uważa iż spółki które mają wdrożone strategie ESG, są spółkami obarczonymi mniejszym ryzykiem inwestycyjnym, są bezpieczniejsze z punktu widzenia inwestycji, a co za tym idzie – inwestorzy chętniej takimi spółkami się interesują.

Pierwsza próba raportowania ESG daje obraz całej firmy

Co cieszy jeszcze bardziej, coraz więcej spółek, mimo iż jeszcze raportowanie pozafinansowe ich nie obowiązuje, stara się podjąć to wyzwanie i próbować tworzyć pierwsze raporty, czy realizować cele ESG. Jak Pani Karolina podkreślała, proces raportowania to proces ciągłego rozwijania się – dopiero przy podjęciu pierwszej próby, organizacja zauważa tak naprawdę gdzie ma jakiś problem, w którym miejscu występują luki, i wtedy może planować działania naprawcze. Dzięki temu, z pewnym zapasem czasu firmy te mogą sprawdzić czego im brakuje, zaległości te nadrobić, a gdy przyjdzie czas – wysunąć się na przód i zająć miejsce lidera, gdy konkurencja będzie dopiero swoje luki znajdować.

Platforma Synesgy wspiera raportowanie ESG

Narzędziem, które pozwala zbadać obecny poziom, tzw. score ESG w firmie jest Platforma Synesgy – narzędzie opracowane przez CRIF. Platforma ta dostępna jest już w 60 krajach, a zarejestrowane jest na niej ponad 150 tys. firm. Za jej pomocą każda firma może dokonać samooceny swojego poziomu ESG: wykorzystując zagregowane przez siebie dane lub dokonując oceny poprzez swój łańcuch dostaw. Dzięki temu uzyskuje ona jasny obraz swojej sytuacji w postaci odpowiedniego scoru ESG oraz certyfikatu go potwierdzającego wraz z rekomendacjami dotyczącymi poprawy.

Sprawdź jak działa Synesgy – UMÓW SIĘ NA DEMO